Op zoek naar een huismiddel om beter te slapen? Wij geven 5 tips!

Op zoek naar een huismiddel om beter te slapen? Wij geven 5 tips!

Op zoek naar een huismiddel om beter te slapen? Wij geven 5 tips!

eilish

Laatst bijgewerkt

Als je slecht slaapt, is dit natuurlijk erg vervelend. Voor een nachtje gaat het nog wel, maar als dit langer aanhoudt kan het je zelfs gaan belemmeren in je dagelijkse bezigheden. Als je te weinig slaapt, wordt je reactievermogen steeds slechter en zul je ook merken dat het steeds lastiger wordt om je te concentreren. Daarnaast kun je last krijgen van kwaaltjes in je lichaam, omdat je lichaam niet genoeg rust krijgt om weer op te laden voor de volgende dag. In dit artikel vertellen we je wat je hiertegen kunt doen, waaronder een huismiddel om beter te slapen!

Een huismiddel om beter te slapen: 5 tips!

Heb je last van slapeloosheid? Dan wil je hier natuurlijk zo snel mogelijk iets aan doen, zodat je weer energiek en fris je dagen kunt beginnen. Helaas is dit niet altijd zo makkelijk als je denkt. Gelukkig zijn er een aantal middelen die je kunnen helpen om op een natuurlijke manier je slaap op te wekken, zodat je toch die hoognodige nachtrust kunt krijgen. Hieronder vertellen we je wat die middelen zijn.

1. Melatonine als huismiddel om beter te slapen

Melatonine is een hormoon dat normaal gesproken door onze hersenen aan wordt gemaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat we slaperig worden. Melatonine is daarom erg belangrijk voor het bioritme van de mens. De afgifte van het hormoon komt ‘s avonds pas op gang. De afgifte van melatonine wordt vaak weer minder onder invloed van licht. Dit is een van de redenen dat het niet goed is om achter een scherm te zitten voor je gaat slapen. Je hersenen zullen pas later melatonine aan gaan maken, waardoor het lastiger wordt om in slaap te komen. Je kunt melatonine in tabletvorm slikken om makkelijker in slaap te komen.

2. Valeriaan

Valeriaan Thee staat bekend als een kalmerende theesoort die je kan helpen om makkelijker in slaap te komen. Een kopje thee met valeriaan voor het slapengaan helpt in de meeste gevallen om makkelijker in slaap te vallen.

3. Een combinatie van honing en appelazijn

Een andere natuurlijke manier om beter in slaap te kunnen komen, is het innemen van honing en appelazijn. Deze combinatie is rijk aan essentiële aminozuren die rusteloosheid tegengaan. Gebruik 2 eetlepels appelazijn, 1 eetlepel honing en 1 kop water. Als je dit met elkaar mengt en drinkt voordat je naar bed gaat, zul je hoogstwaarschijnlijk makkelijker in slaap vallen.

4. Kamille, nootmuskaat en melk als huismiddel om te slapen

Ook kamillethee en een combinatie van nootmuskaat en melk kunnen je helpen om makkelijker in slaap te komen. Kamillethee heeft een verzachtende werking en een kalmerend effect op ons lichaam. De combinatie van nootmuskaat en melk bevatten veel aminozuren die helpen om rustig te worden en in slaap te vallen. Daarom is warme melk ook altijd goed voor het slapengaan!

5. Medische slaapmiddelen

Helpen de eerder genoemde natuurlijke slaapmiddelen niet genoeg om goed te kunnen slapen? Dan kun je ervoor kiezen om gebruik te gaan maken van medische slaapmiddelen, zoals slaappillen. Deze pillen kunnen erg verslavend zijn en worden daarom ook niet snel voorgeschreven door een huisarts, pas als het zeker is dat niets anders werkt. De pillen maken je lichaam suf en hebben een kalmerend effect, waardoor je snel in slaap zult vallen. Aangezien slaappillen snel verslavend zijn, mag je ze meestal niet iedere dag innemen.

Andere tips tegen slapeloosheid

Als je last hebt van slapeloosheid, kan het zijn dat het probleem in jouw avondritueel zit, of zelfs al in je bezigheden overdag. Of misschien probeer je zo hard in slaap te vallen, dat het juist niet meer lukt. Heb je veel moeite met in slaap vallen maar wil je niet meteen overgaan op het gebruik van middelen om de slaap te bevorderen? Dan zijn er een aantal dingen die je eerst kunt proberen:

  • Ontspanning overdag: Zorg dat je overdag genoeg ontspanning krijgt. Als je brein overdag geen ontspanning krijgt en constant alleen maar geprikkeld wordt, zul je ‘s avonds veel meer moeite hebben met afschakelen en ontspannen. Je brein blijft dan ‘aan’ staan. 
  • Warme douche voor het slapengaan: Heb je de laatste tijd moeite met in slaap komen of heb je een erg drukke dag gehad? Neem dan minimaal een uur voordat je naar bed gaat een warme douche. Dit zorgt ervoor dat je zowel fysiek als mentaal moe wordt en makkelijker in slaap kunt komen. 
  • Niet wakker blijven liggen: Lig je wakker in bed en kom je echt niet in slaap? Blijf dan niet liggen, maar ga je bed uit. Blijf niet liggen piekeren, maar ga liever even 10 minuten iets anders doen, zodat je hoofd tot rust kan komen. Vermijd je telefoon of de tv, want blauw licht zorgt ervoor dat je hersenen weer actief worden. Lees liever een boek of luister even naar rustige muziek. 
  • Vermijd blauw licht in de avond: Probeer minimaal een uur voordat je gaat slapen blauw licht te vermijden. Blauw licht komt van beeldschermen zoals je telefoon, de tv, een tablet, computer of laptop. Sommige apparaten hebben tegenwoordig een functie om het blauwe licht van het scherm uit te zetten. Dit scheelt wel, maar het is nog steeds beter om beeldschermen te vermijden een uur voor het slapengaan.

Veelgestelde vragen

Wat is het beste natuurlijke slaapmiddel?

Melatonine is over het algemeen het beste natuurlijke slaapmiddel. Dit is het hormoon dat je hersenen aanmaken waardoor je moe wordt. Je kunt het in tabletvorm slikken om makkelijker in slaap te vallen en door te slapen.

Wat helpt echt om door te slapen?

Zorg dat je slaapkamer goed geventileerd is en niet te warm kan worden s’ nachts. Langwerkende slaappillen zorgen er ook voor dat je makkelijker door kunt slapen, maar deze kun je niet zomaar krijgen.

Wat zijn natuurlijke slaapmiddelen?

Natuurlijke slaapmiddelen die helpen om makkelijker in slaap te vallen en door te slapen zijn bijvoorbeeld melatonine, kamille, valeriaan, appelazijn, honing, nootmuskaat en melk.

Dit artikel is geschreven door: eilish

Website