Zo ontstaat een migraineaanval en dit is het verloop ervan  - Tweestedenziekenhuis.nl

Zo ontstaat een migraineaanval en dit is het verloop ervan 

Zo ontstaat een migraineaanval en dit is het verloop ervan 

redactie

Laatst bijgewerkt

Ten onrechte wordt migraine vaak direct geassocieerd met hevige hoofdpijn. De praktijk leert dat migraineaanvallen veel meer symptomen met zich meebrengen, dan een stevige hoofdpijn alleen. Andersom kan het ook voorkomen dat een migraineaanval zich voordoet zonder dat een patiënt hoofdpijn ervaart. Hoe voelt migraine aan? Op welke manier ontstaat het? Wat zijn de potentiële triggers voor een migraineaanval? Wat kun je doen om de kans hierop te verkleinen? Het zijn vragen die veel mensen hebben, wanneer zij lijden aan migraine. Dit artikel vertelt je er meer over. 

Ontstaan van migraine bij de mens 
Op de vraag hoe ontstaat migraine valt momenteel geen eenduidig antwoord te geven. Waar in het verleden gedacht werd dat medici de oorzaak van deze hersenaandoening gevonden hadden, komt men daar inmiddels op terug. Voorheen probeerde men het ontstaan van migraine te relateren aan het wijden worden van de bloedvaten in ons hoofd. Inmiddels wordt steeds meer gekeken naar ontwikkelingen in het zenuwstelsel. Bij migraine wordt het zogenaamde trigeminovasculaire systeem, dat zich in het hoofd bevindt, geactiveerd. 

Het activeren van het trigeminovasculaire systeem heeft verschillende gevolgen. Zo activeert het trigeminovasculaire systeem vervolgens bepaalde delen van de hersenstam. Dat laatste resulteert in het prikkelen van de uiteinden van zenuwen die zich rond de bloedvaten in de hersenvliezen bevinden. Daarnaast leidt de activatie van een deel van de hersenstam tot de situatie, waarin de pijngeleiding naar de hogere delen van de hersenen voor een groter deel wordt doorgelaten. Normaliter wordt die pijngeleideling grotendeels onderdrukt. 

De combinatie van factoren maakt dat er een hevige hoofdpijn kan ontstaan bij een patiënt, al hoeft dat lang niet altijd het geval te zijn bij een migraineaanval. Zonder het gebruik van medicatie kan een migraineaanval tot wel drie dagen aanhouden. Er zijn ook patiënten bij wie een aanval niet langer dan een paar uur duurt. 

Migraine komt zowel bij mannen als vrouwen voor 
In Nederland hebben naar schatting zo’n twee miljoen mensen eens in de zoveel tijd te maken met een migraineaanval. Migraine komt zowel voor bij mannen, als bij vrouwen. Er moet hierbij worden opgemerkt dat vrouwen er vaker last van hebben dan mannen, wat te verklaren valt door een van de triggers van een migraineaanval. Die trigger is een verandering in de hormoonspiegel. Vrouwen hebben daar onder meer mee te maken bij hun menstruatie, bij de overgang en tijdens een zwangerschap.  

Migraineaanval bestaat uit verschillende fasen
Een migraineaanval bestaat in beginsel uit vier fasen, namelijk: een waarschuwingsfase, een aurafase, de kenmerkende hoofdpijnfase en een herstelfase. Zoals eerder in dit artikel al genoemd werd, hoeft een patiënt niet ieder van deze fasen te doorlopen bij een migraineaanval. Zo heeft niet iedere migraine een aurafase en komt het voor dat mensen de hoofdpijnfase overslaan. Dat betekent overigens niet dat zij niets van de migraine merken; de hersenaandoening heeft veel meer symptomen dan hoofdpijn alleen. 

Symptomen van een migraineaanval 
Vaak begint een migraineaanval met lichtflitsen en bijvoorbeeld schitteringen. Het leidt tot een beperking van het zicht van een patiënt. Vaak gebeurt dat aan een zijde van het hoofd. In veel gevallen horen die lichtflitsen en schitteringen bij de aurafase van een migraineaanval; er bestaat ook migraine zonder aura. Na deze eerste symptomen kan zich de hoofdpijnfase voordoen, die gekenmerkt wordt door hevige hoofdpijn, vermoeidheid als gevolg van een beperkte nachtrust, een misselijk gevoel en bijvoorbeeld overgeven.  

De duur en hevigheid van een migraineaanval verschilt van persoon tot persoon. Op voorhand valt vaak niet te zeggen hoe ernstig een aanval is en in welke mate dit je dagelijks doen en laten beïnvloedt. Eerder las je al dat een aanval bij sommige mensen tot wel drie dagen aan kan houden zonder het gebruik van medicijnen. Daar waar iemand anders aan het eind van de dag al hersteld is. 

Mogelijke triggers voor een migraineaanval 
Niet alleen schommelingen in de hormoonspiegel, veel voorkomend bij de vrouw, vormen een trigger voor een migraineaanval. Er zijn meer mogelijke triggers aan te wijzen. Denk bijvoorbeeld ook aan een zekere overgevoeligheid voor bepaalde etenswaren. Dit kan per persoon verschillen. 

Een derde trigger is het gevoel van ontspanning, direct volgend op een periode van stress. Denk bijvoorbeeld aan een vakantie na een drukke periode op het werk, denk aan het weekend na een tentamenweek op school, enzovoorts. Het zijn situaties waarin deze plotselinge ontspanning kan leiden tot het ontstaan van een migraineaanval.

Naast deze drie triggers kunnen er meer aspecten meespelen, die een migraineaanval uitlokken. Daarbij hoeft het gevoel van ontspanning na een periode van stress niet voor iedereen een directe trigger te zijn; het kan bijvoorbeeld ook gaan om een combinatie van factoren. 

Stappen om de kans op migraine te verkleinen 
In veel gevallen heeft migraine een forse impact op je dagelijks leven. Je wilt er daarom als patiënt alles aan doen om de kans op een migraineaanval te verkleinen. Er zijn verschillende stappen die je hierin kunt zetten. Het voornaamste hierbij is dat je luistert naar de signalen die je lichaam je geeft. 

Zorg bijvoorbeeld dat je voldoende en volgens een vast ritme slaapt, zeker wanneer je gedurende de dag een vermoeid gevoel ervaart. Gebroken nachten of heel weinig slaap door een hoge werkdruk kunnen de kans op een migraineaanval onnodig vergroten. In algemene zin geldt dat stress een negatieve invloed heeft op de gezondheid van de mens. Probeer het zo goed mogelijk te vermijden en voldoende af te wisselen met momenten van ontspanning. Een rondje wandelen tijdens de lunch of aan het eind van de werkdag kunnen daar voorbeelden van zijn. 

Eet en drink gezond, beweeg en stop met roken 
Naast het mijden van stress en het aanhouden van een vast slaapritme om je lichaam voldoende rust te gunnen, is het zaak om gezond en gevarieerd te eten. Beperk hierbij het gebruik van alcohol en cafeïnehoudende dranken als koffie. Beweeg voldoende gedurende de week en stop waar mogelijk met roken, mocht je dat momenteel doen. Het zijn stapjes die helpen de kans op een migraineaanval te beperken. Al is het voorkomen ervan lang niet altijd mogelijk. 

Dit artikel is geschreven door: redactie

Website