3 tips om snurken te stoppen of te voorkomen

3 tips om snurken te stoppen of te voorkomen

3 tips om snurken te stoppen of te voorkomen

eilish

Laatst bijgewerkt

Snurkt jouw partner veel? Dat kan natuurlijk erg storend zijn en het kan er zelfs voor zorgen dat jij niet goed kunt slapen. Bij sommige stellen is het zelfs zo erg dat ze door het snurken van een van de twee apart moeten slapen. Dat wil je uiteraard liever niet, maar gelukkig zijn er een aantal dingen die je eerst kunt proberen om het snurken te verminderen of zelfs helemaal tegen te gaan. In dit artikel vertellen we je hoe je snurken kunt stoppen of verminderen!

Wat te doen tegen snurken? 3 tips!

Als je inademt, gaat er lucht door je neus, keel en luchtpijp naar je longen. Aan het begin van je luchtpijp zitten je stembanden. Wanneer er minder ruimte is in je neus of in je keel, gaat de lucht er sneller doorheen. Hierdoor ontstaan snurkgeluiden. Het geluid kan zacht zijn, maar ook heel hard. Snurken komt veel voor, van de 100 mannen snurken er ongeveer 20 iedere nacht en van de 100 vrouwen snurken er ongeveer 10 iedere nacht. In de meeste gevallen beginnen mensen met snurken als ze tussen de 30 en 40 jaar oud zijn. Het kan ook zijn dat snurken in bepaalde families meer voorkomt dan in andere families. Het kan dus ook erfelijk zijn of je wel of niet snurkt. In dat geval kan het ook al op jongere leeftijd beginnen. Dit kan op den duur erg vervelend worden, dus we kunnen ons voorstellen dat je er dan graag iets aan wil doen. Hieronder zetten wij 3 tips op een rij om het snurken te stoppen of te verminderen.

1. Gebruik een anti-snurkbeugel

Een anti-snurkbeugel is over het algemeen de meest effectieve oplossing om snurken te stoppen. Dit werkt ongeveer bij 90% van de snurkers. Een snurkbeugel is een soort bitje dat je ‘s nachts in doet, dat ervoor zorgt dat jouw onderkaak naar voren komt. Hierdoor voorkom je een blokkade van de luchtweg, waardoor je veel minder of zelfs niet meer snurkt. De werking van zo’n beugel is wetenschappelijk bewezen en wordt ook aangeraden door KNO artsen. Een op maat gemaakte anti-snurkbeugel is het meest effectief, omdat deze goed aansluit op jouw mond en luchtwegen. Voor een professionele snurkbeugel ben je helaas wel al snel 700 euro kwijt.

2. Een neusspreider om snurken te stoppen

Wordt het snurken veroorzaakt door een geblokkeerde of nauwe neusingang, dan kan een neusspreider helpen om snurken tegen te gaan. Zo’n spreider bestaat uit twee buisjes die verbonden zijn met een bruggetje in een U-vorm. Je brengt de buisjes zo ver mogelijk in je neusgaten in, zodat de ingang van je neus wijder wordt. Als je een neusspreider draagt, krijg je meer lucht binnen, want de blokkade is weg. Hierdoor hoef je niet meer door je mond te ademen in je slaap en is de kans dat je gaat snurken kleiner. Na een anti-snurkbeugel is een neusspreider het meest gebruikte middel tegen snurken. Sporters gebruiken hem ook om hun ademhaling te verbeteren. Het kan dus in ieder geval geen kwaad!

3. Een spray tegen snurken als oplossing

Het klinkt misschien een beetje gek, maar je kunt ook een spray gebruiken om te zorgen dat je minder snurkt. Dit kan een effectief middel zijn voor lichte snurkers, maar als je heftig snurkt helpt het waarschijnlijk niet goed genoeg. Je kunt sprays tegen het snurken makkelijk kopen bij drogisterijen zoals de Kruidvat of de Etos, dus het is eenvoudig om het een keer te proberen. De sprays bevatten ontstekingsremmende stoffen en oliën die de keel en de neus smeren en verzachten.

Natuurlijke middelen om snurken te stoppen

Als je liever geen medicijn of beugel wil gebruiken tegen het snurken, zijn er nog een aantal dingen die je zelf kunt proberen om het snurken te verminderen:

  • Je leefgewoonten aanpassen: Snurken kan ontstaan door bepaalde ongezonde leefgewoonten. Denk bijvoorbeeld aan veel roken, te veel wegen of te veel alcohol drinken. Roken tast namelijk je slijmvliezen aan, waardoor er zwellingen en ontstekingen kunnen ontstaan in je neus, keel, mond en longen. Dit kan leiden tot snurken. 
  • Je spieren trainen: Snurken kan ook ontstaan door slappe spieren in je keel en luchtwegen. Om te voorkomen dat deze spieren verslappen, kun je ze trainen. Om dit te doen voer je dagelijks bepaalde oefeningen uit, zoals het puntje van je tong tegen je gehemelte duwen en je tong naar achteren schuiven of je gehele tong tegen je gehemelte aan zuigen. 
  • Je laten testen op allergieën: Snurken kan ook een gevolg zijn van een allergie. Om dit uit te sluiten kun jij jezelf laten testen op allergieën. Allergieën die snurken kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld allergieën voor huisstofmijt, katten, honden of hooikoorts. 
  • Een snurk app downloaden: Er zijn speciale apps die je kunt downloaden om meer inzicht te krijgen in jouw snurkgedrag. Zo’n app kan registreren hoeveel je iedere nacht snurkt, waardoor je op den duur hopelijk de oorzaak van jouw snurken kan achterhalen. Als je de oorzaak weet, kun je namelijk pas echt effectief iets doen tegen heftig snurken. In zo’n app kun je ook invoeren dat je hulpmiddelen gebruikt tegen snurken, zoals een anti-snurkbeugel of een neusspreider. Ten slotte analyseert een snurk app jouw snurk gewoonten, zodat je goed kunt zien welke middelen wel en niet helpen!

Veelgestelde vragen

Wat te doen bij een snurkende partner?

Het meest effectieve middel tegen snurken is een anti-snurkbeugel. Deze zorgt ervoor dat er geen blokkades ontstaan in je luchtwegen, waardoor je niet gaat snurken. Andere oplossingen zijn neusspreiders of een spray tegen snurken.

Kun je iets doen aan snurken?

Jazeker, vaak komt snurken door een blokkade in je luchtwegen. Met een anti-snurkbeugel of een neusspreider kun je die blokkade tegengaan.

Hoe kan ik slapen met iemand die snurkt?

Je kunt ervoor kiezen om met oordoppen te slapen, maar degene die snurkt kan ook gebruikmaken van een anti-snurkbeugel of een neusspreider om het snurken tegen te gaan.

Dit artikel is geschreven door: eilish

Website