5 tips om duizeligheid tegen te gaan of te voorkomen

5 tips om duizeligheid tegen te gaan of te voorkomen

5 tips om duizeligheid tegen te gaan of te voorkomen

eilish

Laatst bijgewerkt

Iedereen wordt wel eens duizelig, maar dit kan een hoop verschillende oorzaken hebben. Je kunt duizelig worden omdat jij jouw hoofd hebt gestoten, maar je kunt ook plotseling duizelig worden zonder duidelijke oorzaak. De oorzaak van duizeligheid kan van alles zijn, van warmte of stress tot een hersenschudding of een aandoening aan je binnenoor. Bij 1 op de 3 mensen die last heeft van duizeligheid wordt geen duidelijke diagnose gesteld. Als je ineens duizelig wordt kan dat best eng zijn, maar in de meeste gevallen is dit onschuldig. In dit artikel vertellen we je wat te doen tegen duizeligheid!

Wat te doen tegen duizeligheid? 5 tips!

Het is moeilijk om het gevoel bij duizeligheid uit te leggen, zeker aangezien iedereen duizelig zijn vaak anders ervaart. Er is dus niet één manier om te zeggen wat duizeligheid inhoudt. We delen duizeligheid vaak in twee categorieën in: draaiduizeligheid en licht-in-je-hoofd-duizeligheid. Bij draaiduizeligheid lijkt het alsof alles om je heen beweegt of dat je zelf beweegt. Dit gaat vaak samen met misselijkheid of zelfs overgeven. Bij licht-in-je-hoofd-duizeligheid krijg je een licht gevoel in je hoofd, alsof je gaat flauwvallen. Beide soorten zijn natuurlijk erg vervelend. Hieronder geven we je een aantal tips om duizeligheid tegen te gaan of te verminderen. 

1. Rust nemen

Als je ineens duizelig en misselijk bent, kan het al goed helpen om even rustig te gaan liggen. Vaak neemt de duizeligheid dan snel af, zeker als je last hebt van een licht gevoel in je hoofd of als je het gevoel hebt dat je flauw gaat vallen. Als de duizeligheid vaker terugkomt, is de kans groot dat stress de oorzaak is. Probeer in dit geval de bron van de stress aan te pakken. Neem bijvoorbeeld meer rust of vrij van het werk of zorg ervoor dat je meer slaap krijgt, zodat je lichaam kan herstellen.

2. Genoeg bewegen

Iedere dag genoeg bewegen is een goede manier om duizeligheid tegen te gaan. Ga het liefst ook naar buiten om te bewegen, zodat je niet te veel binnen zit. Ga bijvoorbeeld iedere dag een stukje fietsen of wandelen. Bouw het rustig op, zodat je niet meteen te veel doet en nog duizeliger wordt. Ben je zo duizelig dat je niet zelfstandig kunt bewegen? Dan kan dit te maken hebben met je evenwichtsorgaan. Neem contact op met een fysiotherapeut om je hier verder in te laten adviseren. Vaak kan een fysiotherapeut je bepaalde evenwichtsoefeningen geven om het evenwicht weer te verbeteren.

3. Gezond leven

Ben je vaak plotseling duizelig en misselijk? Dan is het verstandig om gezonder te gaan leven om dit tegen te gaan. Gezond eten en drinken is erg belangrijk, omdat dit zorgt dat jouw organen gezond blijven. Probeer ook geen alcohol te drinken, geen drugs te gebruiken en niet te roken. Heb je hier hulp bij nodig, vraag dan je huisarts om advies.

4. Dagelijkse dingen waar je op kunt letten

Als de duizeligheid niet te ernstig is, is het goed om gewoon door te gaan met je dagelijkse bezigheden. Zorg dat je niet gaat vermijden om bepaalde dingen te doen, maar stel mensen in je omgeving wel op de hoogte zodat ze begrijpen wat er aan de hand is en je eventueel kunnen helpen. Mocht je duizeligheid langer aanhouden of vaker terugkomen in een korte periode, dan kun je een dagboek bij gaan houden om dit te bespreken met je huisarts. Voorkom ten slotte dat je abrupte bewegingen maakt of te snel opstaat.

5. Naar de huisarts

Er zijn een aantal situaties waarin het verstandig is om naar de huisarts te gaan met jouw duizeligheid:

  • Je vermoedt dat de duizeligheid te maken heeft met een medicijn dat je gebruikt 
  • Je ziet dubbel
  • Je kunt ineens niet meer goed horen
  • Je hebt ineens moeite met praten of articuleren 
  • Je hebt het gevoel dat je flauw gaat vallen 
  • Je hebt erge hoofdpijn of nekpijn 
  • Je hebt een vorm van diabetes waardoor je een lage bloedsuikerspiegel hebt 
  • Je hebt last van hoofdpijn, misselijkheid en flauwte nadat je te lang in een afgesloten ruimte bent geweest.

Daarnaast zijn er nog een aantal situaties waarin we adviseren om de huisarts in te lichten als je last hebt van duizeligheid:

  • Je wordt belemmerd in je dagelijkse activiteiten
  • Je hebt een grotere kans op hart- en vaatziekten 
  • Je bent 65 jaar of ouder 
  • Je hebt de klachten bijgehouden in een dagboek en wil de bevindingen delen met de huisarts
  • Je duizeligheid neemt na 4 weken niet af of wordt zelfs erger 
  • Je slikt bloedverdunners 
  • Je hebt eerder hartproblemen, kwalen of een beroerte gehad 
  • Je maakt je zorgen

Medicijnen nemen tegen duizeligheid

Mensen vragen zich wel eens af of ze paracetamol kunnen nemen tegen duizeligheid. Eigenlijk heeft dit nooit zin, omdat de klachten vaak niet ontstaat door een lichamelijke klacht of een ontsteking. Mocht de duizeligheid ontstaan vanuit het evenwichtsorgaan, dan kan cinnarizine of flunarizine de klachten soms verminderen, maar niet helemaal genezen. De kans is dus klein dat deze medicijnen veel effect hebben. Een tekort aan Vitamine D wordt ook wel eens in verband gebracht met duizeligheid. Mocht je dit vermoeden, dan kun je proberen natuurlijke Vitamine D pillen te slikken of gebruik te maken van een speciale UV-lamp. In sommige gevallen kun je bij draaiduizeligheid iets slikken tegen het overgeven, maar dit helpt vaak niet omdat het draaierige gevoel niet weggaat en je dus misselijk blijft.

Veelgestelde vragen

Wat kan je drinken tegen duizeligheid?

Als je duizelig bent, kun je het beste water drinken. Je kunt namelijk duizelig worden bij een gebrek aan vocht.

Wat kan de oorzaak zijn van duizeligheid?

Duizeligheid kan allerlei oorzaken hebben, van stress of warmte tot een hersenschudding of een aandoening aan je gehoorgang of evenwichtsorgaan.

Welke oefening bij duizeligheid?

Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen bij duizeligheid. De meest gebruikte oefening is het draaien van je hoofd van links naar rechts en weer terug.

Dit artikel is geschreven door: eilish

Website